Eerste stage week! - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Luna Damen - WaarBenJij.nu Eerste stage week! - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Luna Damen - WaarBenJij.nu

Eerste stage week!

Door: Luna

Blijf op de hoogte en volg Luna

27 Februari 2018 | Curaçao, Curaçao

Lieve allemaal,

Daar ben ik weer! Hier weer een overzichtje van mijn afgelopen week/1,5 week. Deze keer niet alleen maar leuke uitstapjes maar ook mijn eerste ervaringen van stage.

Ik had het in mijn eerste blog al wel even aangekaart maar ik ben dus stage gaan lopen bij een crisisopvang voor kinderen tussen de 4 en 12 jaar. Zij komen hier binnen vanwege verschillende redenen en verblijven hier tussen de 4 en 6 maanden. De opvang heeft een christelijke achtergrond. Er zijn maximaal 8 kinderen op de groep.

In mijn vorige blog schreef ik aan het eind al dat ik maandag (19e) een afspraak op stage had met de coördinator van de instelling.. Toen ik aan kwam zat de coördinator te bellen omdat ze personeel moest regelen ivm zieken. Ik moest even om het hoekje wachten en dan kwam ze er zo aan. Zo gezegd, zo gedaan. Maar ik zat wel gelijk op de groep en de kinderen keken mij nogal aan, dit was wel een beetje ongemakkelijk. Eenmaal in gesprek met de coördinator kwamen we er achter dat zij dacht dat ik 32 uur stage zou komen lopen in de week terwijl dit maar zo'n 21 uur is. Ze moest dus een beetje gaan schuiven in de planning en ze was hier niet zo blij mee. Maarja, ik had aangegeven 21 uur te moeten, dus ik kon er ook niets aan doen. Ze heeft me de diensten een beetje uitgelegd en verteld hoe het er bij hen aan toe kan gaan op de groep. Vervolgens mocht ik op de groep gaan observeren wat de leiding zoal doet en hoe zij met de kinderen omgaan. Door één van de begeleidster werd ik gelijk aan het werk gezet en mocht ik een meisje met huiswerk helpen. Leuk met zo'n taalbarrière. Gelukkig kon dat meisje een beetje Nederlands. Tegen een uur of 5 was ik buiten met de kinderen en zie ik de coördinator weggaan, ze riep nog even "tot morgen!". Uhmm, en wat moet ik nu?! Ik ben dus nog maar even snel gaan vragen wat de bedoeling was dat ik deed, moest ik naar huis of blijven of?? Dit moest ik maar met de leiding overleggen, maar zij wisten van niets. Zo makkelijk gaat het hier dus allemaal. Uiteindelijk ben ik vlak na de coördinator naar huis gegaan.

De dinsdag had ik mijn eerste échte stagedag. Een dag van 12.00 tot 20.00. De taal is toch wel echt heel lastig, want ik kan zelf niet in gesprek gaan met de kinderen. Ondanks dat ging de tijd toch redelijk snel voorbij Af en toe kan ik met handen en voetenwerk en mijn geringe woordenschat Papiaments de kinderen wel een beetje helpen. Deze dag ben ik gelijk met mijn neus op de feiten gedrukt doordat er best een heftig incident is voorgevallen. Vanwege de taal had ik het niet helemaal meegekregen maar 's avonds is mij dit nog even verteld.

Vrijdag moest ik ook stage lopen van 12.00 tot 20.00. Ik zag hier 's ochtends heel erg tegenop en zat er ook echt wel even doorheen. Ik vind het zo lastig om om te gaan met de taal op stage. Ik voel me een beetje onhandig omdat ik niets écht tegen de kinderen kan zeggen en ik hen vaak niet eens begrijp. Het was dan ook heel fijn dat ik op stage te horen kreeg dat ik de eerste 2 kinderen op mocht vangen, de coördinator ging de andere kinderen halen en de andere begeleidster was pas om 14.00 ingepland. Fijn, NOT ! De kinderen wisten wat ze moesten doen en waren rustig, dus het is allemaal wel goed afgelopen. 's Middags liep ik gelukkig met een hele lieve begeleidster mee die af en toe voor mij vertaalde wat de kinderen zeiden en zij had ook echt wel begrip voor het feit dat ik nog niet zo goed Papiaments kan. De kinderen zijn ook wel onwijs lief, ze zochten me nu al af en toe op om even te knuffelen. Heerlijk is dat.

De zaterdag moest ik stage lopen van 7.00 tot 12.30. Ben samen met dezelfde begeleidster en samen met de kinderen naar de kapper geweest en toen we terug bij Encelia kwamen was het tijd voor het bezoekuur! Heb kennisgemaakt met wat familieleden en verder had ik niet veel te doen omdat de kinderen vooral zelfstandig bezig waren. Eind van de ochtend ben ik wel samen met de orthopedagoge en het oudste kind bezig geweest om de pingpongtafel op te zetten. Oh, en ik had deze ochtend ook nog wel een 'hoogtepuntje'. Eén van de jongste vroeg in het Papiaments of hij wat water mocht drinken, dacht ik te verstaan althans want hij praatte nogal zacht. Deze keer wist ik wat ik kon vragen; "Bo ke bebe awa?". Wonder boven wonder verstond hij mij en knikte hij. Heb ik toch in ieder geval iets opgestoken van al die Papiamentslessen in Nederland. 's Middags ben ik samen met mijn huisgenootjes gaan winkelen in Punda en zijn we 's avonds gaan eten bij Van Buren. Ook Marlijn en Imke sloten bij het eten aan.

Ook de zondag mocht ik weer 's ochtends stagelopen. Zoals ik al zei is Encelia een christelijke organisatie en dat betekent: zondag = kerkdag. Deze ochtend moest ik voor het eerst stagelopen met mijn mentor; Helge. De kinderen hebben we naar de zondagschool gebracht (schooltje achter de kerk) en wij gingen naar de kerk. Helge had me er op voorbereidt dat er werd gezongen en de dienst zo'n 1,5 tot 2 uur zou duren. Gelukkig kwam er (nadat de dienst was begonnen, kan ook allemaal hier, niets raars) ook een vertaler. Ik kreeg een koptelefoontje op en zij vertaalde de dienst voor mij naar het Nederlands zodat ik ook iets kon begrijpen van wat er allemaal gezegd en gezongen werd. De dienst heeft uiteindelijk 3 (!!!!) uur geduurd. Daarna gingen we naar de kinderen, zij mochten nog even spelen voordat we terug naar Encelia reden. Eenmaal terug zat mijn dienst er alweer bijna op en heb ik het met Helge even gehad over mijn opdrachten etc. Zij was ontzettend lief waardoor ik wel iets minder spanning heb voor stage nu.

Als laatste, gisteren, zijn we naar The Director's Bay geweest. Een heel erg afgelegen, rustig, maar ontzettend mooi steenstrandje. En ondertussen had ik ook een snorkelset gekocht, dus die kon ik hier mooi uitproberen! Na even oefenen in het ondiepe water ben ik wat verder gaan drijven met Simone. Na even zwom er een hele grote school visjes onder ons, heel mooi! Dit ga ik zeker vaker doen! Het was vandaag voor de 2e dag op rij droog, geen druppel regen gevallen, dus dit was ook wel heeel erg fijn.

Ohja, ik heb ergens deze week ook een klamboe gekocht. Mijn drie huisgenootjes hadden deze al, maar ook ik moest er nu toch echt aan gaan geloven. Ik had, eerlijk waar, een enkelbandje aan muggenbulten op mijn ene enkel + alle andere bulten er omheen en ook mijn andere enkel zat helemaal onder...

Dit was mijn weekje. Hoop dat het voor jullie weer leuk was om te lezen!

Veel liefs vanuit Curaçao en tot snel weer <3
Zal proberen een beetje warmte naar daar te sturen. Hoorde en zag dat het nodig is..


  • 27 Februari 2018 - 22:15

    Tante Marlies:

    Zo Luna je hebt al heel wat meegemaakt.Leuk om te lezen,de taal dat komt wel als je straks terug komt ken je geen nederlands meer haha. Tot de volgende

  • 27 Februari 2018 - 22:16

    Tante Marlies:

    Vergeet een kus

  • 27 Februari 2018 - 22:56

    Marcia:

    Hee Lunaaa!

    Wat leuk om jouw verhaaltjes te lezen. Hopelijk ga je snel een beetje je draai vinden op stage. Wel fijn dat je een lieve begeleider hebt en dat die dikke knuffels van de kids je goed doen! Lekker van genieten!

    Heel veel succes! Liefs vanuit het koude (lees -9 graden gevoelstemperatuur) Zundert!!

  • 28 Februari 2018 - 14:53

    Mama:

    Hee vrouwke,
    dan spreken we elkaar geregeld en toch lees ik nieuwe dingen hier ! Grappig ;-)
    We spreken elkaar gauw ! Kus

  • 28 Februari 2018 - 17:36

    Pa:

    Hey Goei, leuk weer om te lezen wat je allemaal meemaakt daar.
    Ook met die taal gaat het wel goed komen.
    En het snorkelen lukt nu ook. Kun je ons straks de mooie plekjes laten zien.
    Dikke knuffel van je Pa!!

  • 02 Maart 2018 - 22:33

    Opa En Oma:

    Hé meisje;
    leuk verhaaltje weer en weer hele ervaringen rijker. Komt allemaal goed.
    dubbele knuffels van ons.

  • 04 Maart 2018 - 09:56

    Tante Imca:

    He luna

    leuk om je verslagen te lezen. Zo te zien heb je wel een hele mooie omgeving daar..
    met je stage gaat het vast goedkomen als de kinderen jou wat beter leren kennen.
    groetjes uit wernhout

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Luna

Vanaf 9 februari zit ik voor iets meer dan 5 maandjes in het (bijna) altijd zonnige Curaçao ! Hierover ga ik af en toe wat stukjes proberen te plaatsen om iedereen een beetje op de hoogte te kunnen houden. Liefs

Actief sinds 12 Feb. 2018
Verslag gelezen: 444
Totaal aantal bezoekers 8853

Voorgaande reizen:

09 Februari 2018 - 17 Juli 2018

Stage lopen in Curaçao

Landen bezocht: